BALLONRAKET

VOOR DE LEERKRACHT

Ondersteunende informatie voor de leerkracht

Samenvatting

In deze webquest over ruimtevaart gaan de leerlingen gedurende een dagdeel een ballonraket maken. Met behulp van de werkbladen leren de leerlingen over ruimtevaart, luchtdruk, stuwkracht en de verbanden tussen deze onderwerpen. Met de ballonraket die de leerlingen zelf gemaakt hebben gaan ze een aantal proefjes uitvoeren. Deze proefjes gaan over stuwkracht en luchtdruk.

Diversen

Vakgebied: Wereldoriëntatie en Techniek

Doelgroep: groep 8

Aan te raden aantal leerlingen per groep: 2 tot 4

Type Webquest: Kortlopende Webquest

Voorbereidingstijd voor de leerkracht: 15 minuten

Leerdoel 1: De leerlingen kunnen met een ballon, plakband, karton, touw en een rietje een ballonraket bouwen die lanceerbaar is en gebouwd kan worden in 1,5 uur.

Leerdoel 2: De leerlingen kennen de technische werking van de ballonraket en kunnen deze werking op papier zetten.

Leerdoel 3: De leerlingen kunnen in 80% van de gevallen de relatie leggen tussen de hoeveelheid lucht in de ballonraket en de tijd waarin de raket de afstand aflegt.

Leerdoel 4: De leerlingen kunnen met behulp van de resultaten van de ballonraket afleiden hoe een echte raket werkt.

Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatete webkwesties / webquests of mysteryquests?

Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest.(klik hier)

Benodigde materialen

Voor het uitvoeren van de webquest zijn de volgende materialen nodig:

  • Per groep een computer met internet aansluiting

  • Printer voor het afdrukken van de werkbladen

  • 1 Ballon per groep

  • Schaar

  • Lijm of plakband

  • 2x A4 Karton

  • Touw

  • Rietje

  • Pen of Potlood

  • Stiften

  • Lineaal

Antwoordenmodellen voor de werkbladen

Inhoud

De inhoud van deze webquest is gerelateerd aan het lesboek Leefwereld

ISBN-nummer: 90 01 72421 3.

Deze methode is uitgegeven door Wolters Noordhoff. In deze methode wordt in hoofdstuk 21 Ruimtevaart besproken. De methode geeft zelf werkbladen aan die uitgevoerd kunnen worden bij dit onderwerp. Hierbij zit ook het maken van een eenvoudige ballonraket waarbij enkel een ballon, touw en plakband nodig is.

Toelichting navigatie

Bij de inleiding worden de leerlingen in contact gebracht met het onderwerp. Daarnaast wordt er verteld dat er een ballonraket gebouwd gaat worden.

Bij de opdracht wordt de opdracht beschreven die de leerlingen gaan uitvoeren.

Bij de handelingen worden de handelingen beschreven die de leerlingen uitvoeren tijdens de webquest. De webquest bestaan uit 10 stappen. Elk van de stappen dient uitgevoerd te worden voor het succesvol afronden van de webquest. De leerlingen maken tijdens het uitvoeren van de handelingen gebruik van werkbladen.

Bij de bronnen staan de bronnen die de leerlingen bij de handelingen gebruikt hebben.

Bij de beoordeling kunnen de leerlingen zichzelf beoordelen aan de hand van het beoordelingsschema. Op de werkbladen die de leerlingen hebben ingevuld en hebben nagekeken hebben ze een bepaalde score gehaald. Deze score overeen met een score bij de eindbeoordeling. Naast de beoordeling van de werkbladen beoordelen de leerlingen ook de ballonraket en de resultaten van de proefjes.

Bij de afsluiting wordt de webquest afgesloten. Er wordt hierbij een extra motivatie toegevoegd om de informatie beter te verwerken.

Toelichting opdrachten

De webquest is opgedeeld in twee typen opdrachten. Ten eerste zijn er de theoretische opdrachten, bij deze opdrachten leren de leerlingen aan de hand van het beantwoorden van de vragen op de werkbladen de begrippen stuwkracht en zwaartekracht. Daarnaast wordt er op de werkbladen algemene informatie over ruimtevaart gevraagd. Ten tweede is er de praktische opdrachten. Deze opdracht bestaat uit het bouwen van eenballonraket en met deze gebouwde ballonraket worden een een aantalproefjes uitgevoerd. In deze proefjes komen de begrippen zwaartekracht en stuwkracht weer terug.

Deze webkwestie is gemaakt door:

  • M.E.C. van den Biggelaar,

  • M.L. Gauw, T. Huizinga

  • R.A. Wouda.